Us presentem una nova secció referent als Premis Ateneus! La nostra intenció és aprofitar aquest espai per parlar dels guanyadors de les diferents categories dels premis, una oportunitat pels futurs participants per a descobrir i inspirar-se amb els projectes guanyadors d’edicions anteriors i, sobretot, una forma de donar a conèixer aquelles iniciatives que destaquen i són tan necessàries per al futur de la cultura i l’associacionisme del país.

Aquesta setmana us presentem la categoria “Comunicació associativa“, que premia les iniciatives que afavoreixen i difonen l’activitat associativa de les entitats –butlletins, circulars, revistes, llocs web, xarxes socials, plans de comunicació…-. En aquesta categoria valorem especialment la innovació i originalitat dels projectes.

PRIMER PREMI: Teatre de La Peni (Molins de Rei), amb el projecte La Peni…Cal!

La Peni… Cal! és una estratègia global de comunicació, punta de llança de la modernització i renovació de l’entitat, amb l’objectiu d’apropar-la als diferents segments de població de la vila per tal ampliar el públic objectiu, tot arribant a nous públics diferents dels que tradicionalment acollia l’entitat.

La iniciativa va sorgir en un moment de gran trasbals per a l’ateneu. L’any 2021 Rafael Canosa, president de l’entitat, va patir una trista mort sobtada, i una nova junta va prendre el relleu per evitar la desaparició de l’entitat. La inèrcia dels darrers anys no havia facilitat una política de comunicació adaptada als temps actuals que avarquès tots els continguts i programacions fets a l’espai. Per aquest motiu, una de les primeres coses que van decidir dur a terme va ser un pla de comunicació amb l’objectiu de revitalitzar la imatge i la projecció de l’entitat al poble, a les institucions i als socis.

Després d’un any, la campanya La Peni… cal! ha arrelat amb força i s’han materialitzat accions d’apropament als nous públics, allunyats de qui tradicionalment acollia l’entitat i que han ajudat a sumar i revitalitzar la vida del centre. Accions com:

  • Consolidar el projecte comunicatiu de l’entitat i reforçar les eines de divulgació del tarannà i activitats de l’entitat: xarxes socials, web…
  • Definir la identitat, un concepte clar i entenedor per definir l’entitat i el que representen: Teatre de La Peni.
  • Apropar l’entitat als diferents segments de població de la vila per ampliar el públic objectiu fent activitats per tothom.
  • Participar activament de les iniciatives populars per tal d’enfortir la presència de l’entitat a la vila.
  • Generar eines i canals de comunicació estables i directes per facilitar la interlocució amb les entitats del poble, grups emergents, ciutadania i socis, i així d’afavorir sinergies.

 

SEGON PREMI: El Círcol (Badalona), amb el projecte El Círcol no és de ningú

El Círcol no és de ningú o, el que és el mateix, hauria de ser de tothom. Amb l’objectiu d’obrir l’activitat de l’entitat a tota la ciutadania, generant interès i simpatia en gent que escapi dels socis i el seu entorn proper, aplegant a la gent jove i als ciutadans dels barris de Badalona més allunyats del centre, el Círcol va redefinir la seva estratègia comunicativa.

Des d’El Círcol es va començar a treballar en aquest projecte arran de la següent reflexió: “Un treball més intens de l’apartat comunicatiu era l’única forma de catapultar el projecte cap a un objectiu que feia temps que estava anotat a l’agenda de l’associació: obrir l’activitat de l’entitat a tothom”. S’havia d’aconseguir generar interès i simpatia més enllà dels socis i el seu entorn. Els col·lectius potencials a qui es buscava apel·lar van ser la gent jove i els ciutadans dels barris de Badalona més allunyats del centre, on es troba la seu on duen a terme la majoria d’activitats. Per tal d’aconseguir-ho, es va actuar en diversos flancs:

  • Imatge general: Es va definir un llibre d’estil que dotés de coherència i personalitat a la comunicació de l’entitat i en modernitzés l’estètica per fer-la més atractiva al gran públic. Tant la comunicació digital –xarxes socials, newsletter…– com la cartelleria física van començar a seguir aquesta nova línia.
  • Cartelleria: Amb la imatge definida, es va ampliar el nombre de barris pels quals es feia promoció de l’activitat de l’entitat, ja fos relativa als esdeveniments del teatre o als tallers i cursos que impartim.
  • Transformació del contingut: Si bé la manera de comunicar, l’embolcall al que fan referència els dos punts anteriors, es va considerar l’aspecte més important en el que millorar, també va haver-hi una transformació respecte al contingut. No només generar-ne més, sinó trobar la manera que la cosa concreta que en principi podria apel·lar només a l’entorn Círcol s’universalitzés i passés a ser d’interès general. Recursos com l’humor, entrevistes i d’altres formats atractius han servit per generar aquest enllaç.

TERCER PREMI: El Centre (Llorenç del Penedès), amb el projecte Millora de la comunicació associativa del Centre

El Centre va estar impulsant durant tot l’any un projecte de millora comunicativa per fer arribar la seva raó de ser i els seus objectius a més persones. Noves estratègies que han buscat millorar la comunicació amb les persones associades, creant un model de comunicació més obert, proper i inclusiu per tal d’arribar a més gent i fomentar la participació a les xarxes socials.

El primer que es va fer des del projecte va ser una valoració del punt de partida i de les necessitats de l’entitat. Es van valorar quines accions necessitaven continuïtat o millora i quines de noves es podien implementar. A partir d’aquí, es va creure necessari promoure tres accions:

  • Millorar la presència de l’entitat a les diferents xarxes socialsFacebook, Twitter i Instagram-, amb una imatge actualitzada i més moderna, amb missatges més atractius i clars, buscant la interacció amb la persona usuària. Tenint en compte aquestes premisses, diàriament es fan publicacions per emfasitzar que, també a les xarxes, l’entitat està en activitat constant. Aquí es poden veure alguns exemples:
  • Actualitzar el disseny de la circular mensual que s’envia a les persones associades. Circular que s’envia en paper o per correu electrònic a les persones associades a principi de cada mes i que, per l’altra, també es penja la primera pàgina -resum de totes les propostes- a les botigues i cartelleres del poble i a les xarxes socials.
  • Crear un canal informatiu de WhatsApp per a la gent que ho sol·licita i sigui simpatitzant de l’entitat. El Centre ha creat un canal unidireccional de WhatsApp a través del qual s’envien setmanalment les propostes que l’entitat té programades pels pròxims dies. És obert a accedir-hi tant per a les persones associades com per a les no associades.

 

La setmana vinent seguirem el repàs amb els projectes guanyadors de la categoria “Creativitat Artística“. No us ho perdeu!